Voor schooljaar 2020-2021 bieden we in het kader van het thema Dansend door Hollywood, de muscial , vroeger en nu de volgende films aan:
Singing in the Rain (Stanley Donen & Gene Kelly, 1952, 99’) “1927. Don Lockwood en Lina Lamont zijn gevierde sterren van de stille film. De komst van de geluidsfilm lijkt echter roet in het eten te gooien. Hoe gaat het publiek reageren als ze hun idolen voor het eerst zullen horen?”. ‘Singing in the rain’ wordt niet alleen beschouwd als een van de krachtigste (dans)films ooit, liedjes als het titelnummer en ‘Goodmorning’ zijn in het collectieve geheugen van heel wat generaties geslopen. Bovendien speelt het verhaal zich af tijdens een van de boeiendste periodes uit de Amerikaanse filmgeschiedenis, namelijk op het kantelmoment van de stille naar de geluidsfilm.
La La Land (Damien Chazelle, 2016, 116’) “Seb (Ryan Gosling) en Mia (Emma Stone) hebben allebei hun eigen Hollywooddroom, de ene als jazzmuzikant, de andere als actrice. Ze stimuleren elkaar op hun tocht naar succes, maar in hoeverre is hun eigen relatie daar tegen bestand? ” Damien Chazelle brengt met ‘La La Land’ enerzijds een wervelende ode aan de Hollywoodmusical op het scherm, anderzijds levert hij met originele en spectaculaire dansscènes zijn eigen bijdrage aan het genre. Ongetwijfeld de ‘Singing in the Rain’ van de 21 ste eeuw.
Paths of Glory ( Stanley Kubrick, 1957, 86') “In 1916 krijgt de Franse Kolonel Dax (Kirk Douglas) van zijn oversten de onmogelijke opdracht om de door de Duitsers perfect verdedigde Anthill te veroveren. De voorziene tragedie wordt nog veel groter als diezelfde oversten zelfs beslissen om de eigen zogenaamd laffe manschappen te laten beschieten.” My Boy Jack (Brian Kirk, 2007, 93') “De 17-jarige Jack Kipling (Daniel Radcliffe), de enige zoon van schrijver Rudyard Kipling (o.a Jungle Book), wil bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog koste wat het kost deel uitmaken van de Britse troepen. Omwille van Jacks zwakke ogen moet vader Kipling al zijn invloed aanwenden om zijn zoon mee te laten vechten in de Groote Oorlog.”
2014-2015: Wereldoorlog I
2015-2016: Horror, oorsprong en hommage
Frankenstein (James Whale, 1931, 70') “Samen met zijn gebochelde knecht Fritz dwaalt Dr. Henry Frankenstein s nachts over het kerkhof op zoek naar geschikte lijken. Als wetenschapper heeft hij immers maar één groot doel: dood weefsel nieuw leven inblazen en op die manier de nieuwe mens creëren. ” Frankenweenie (Tim Burton, 2012, 87') “Wanneer Sparky, de hond van de twaalfjarige Viktor, overreden wordt, verliest het jongetje daarmee zijn enige vriend. Een nieuwe en vooral excentrieke leraar Wetenschappen weet Viktor echter te inspireren. Misschien is er nog een mogelijkheid om Sparky terug tot leven te brengen.”
2016-2017: Film & de wet
12 Angry Men (Sidney Lumet, 1957, 95') “Een 12-koppige jury trekt zich terug om te beraadslagen over het lot van een jonge knaap in een moordzaak. Enkel een unanieme beslissing van de jury kan beslissen over leven en dood. Alles lijkt er op te wijzen dat de jongen in een vlaag van woede zijn vader heeft vermoord. Of toch niet?” Het Vonnis (Jan Verheyen, 2013, 112') “Door een bizar toeval verliest Luc Segers bij een overval zowel zijn echtgenote als zijn dochtertje. Wanneer de overvaller door een procedurefout vrijuit gaat, neemt Segers het heft in eigen handen om het recht te laten zegevieren.”
2017-2018: Film & technologie
Modern Times (Charlie Chaplin, 1936, 89) “In deze sublieme satire als reactie op de erbarmelijke economische toestand in het Amerika van jaren 30 treffen we de beroemde zwerver als fabrieksarbeider aan de lopende band. De breindodende arbeid eist zowel fysiek als mentaal zijn tol en één van de eerste burn outs uit de geschiedenis hangt in de lucht” Disconnect (Henry Alex Rubin, 2012, 115) “In dit intelligente sociale drama worden door middel van enkele met elkaar verweven verhaallijnen een aantal belangrijke valkuilen van onze nieuwe technologie blootgelegd. Sociale media en hun bronnen lijken ons sneller dan ooit met elkaar te verbinden, maar verslaving, misbruik en uitsluiting loeren om elke hoek, zowel voor jongeren als volwassenen. ”
2018-2019: Western
High Noon (Fred Zinneman, 1952, 81'’) “Marshall Will Kane is net gehuwd met een pacifiste en staat op het punt om zijn ster aan de haak te hangen. Net op dat ogenblik blijkt dat crimineel Frank Miller een wraakactie tegen Kane op touw heeft gezet en zo de rust in het anders zo vredige stadje wil verstoren.” Met 4 Oscars (mannelijke hoofdrol, muziek, montage, beste titelsong) wordt High Noon tot op de dag van vandaag beschouwd als één van de beste westerns aller tijden. Hell or High Water (David Mackenzie, 2016, 102'’) “Om financieel het hoofd boven water te houden zien de broers Tanner en Toby geen andere uitweg meer dan kleine banken te overvallen. Officier Hamilton, wiens carrière er bijna opzit, maakt er een laatste erezaak van de daders te pakken te krijgen.” Een mooi voorbeeld van een 21ste eeuwse western waarin de paarden vervangen zijn door auto’s maar de universele thema’s net als de acteerprestaties en de beeldvoering staan als een huis .
2019-2020: Sience Fiction
Forbidden Planet (Fred M. Wilcox, 1956, 94’) “2200. De bemanningsleden van de ’C57-D’ zijn in de ruimte op zoek naar hun 20 jaar eerder verdwenen collega’s. Aangekomen op de planeet ‘Altair 4’ treffen ze daar enkel de mysterieuze Dr Edward Morbius en zijn ingenieuze ‘Robby the Robot’”. Losjes gebaseerd op Shakespeares The Tempest betekende het bovendien erg freudiaans getinte Forbidden Planet zowel inhoudelijk als cinematografisch een mijlpaal voor het genre en een inspiratiebron voor latere klassiekers zoals Star Trek en Star Wars. Arrival (Dennis Villeneuve, 2016, 116’) “Wanneer twaalf ruimteschepen verspreid over de continenten op aarde landen, krijgt taalkundige Louise Banks de opdracht om met de buitenaardse wezens te communiceren. Een interessante maar delicate onderneming want er staan heel wat praktische en politieke bezwaren in de weg.” Gebaseerd op het kortverhaal Story of your Life van Ted Chiang zet Villeneuve (Incendies (2010), Sicario (2015), Blade Runner 2049 (2017)) de begrippen tijd, taal en communicatie volledig centraal in deze gelaagde en qua tijdsstructuur unieke science fictionfilm.
Voor schooljaar 2020-2021 bieden we in het kader van het thema Dansend door Hollywood, de muscial , vroeger en nu de volgende films aan:
Singing in the Rain (Stanley Donen & Gene Kelly, 1952, 99’) “1927. Don Lockwood en Lina Lamont zijn gevierde sterren van de stille film. De komst van de geluidsfilm lijkt echter roet in het eten te gooien. Hoe gaat het publiek reageren als ze hun idolen voor het eerst zullen horen?”. ‘Singing in the rain’ wordt niet alleen beschouwd als een van de krachtigste (dans)films ooit, liedjes als het titelnummer en ‘Goodmorning’ zijn in het collectieve geheugen van heel wat generaties geslopen. Bovendien speelt het verhaal zich af tijdens een van de boeiendste periodes uit de Amerikaanse filmgeschiedenis, namelijk op het kantelmoment van de stille naar de geluidsfilm.
La La Land (Damien Chazelle, 2016, 116’) “Seb (Ryan Gosling) en Mia (Emma Stone) hebben allebei hun eigen Hollywooddroom, de ene als jazzmuzikant, de andere als actrice. Ze stimuleren elkaar op hun tocht naar succes, maar in hoeverre is hun eigen relatie daar tegen bestand? ” Damien Chazelle brengt met ‘La La Land’ enerzijds een wervelende ode aan de Hollywoodmusical op het scherm, anderzijds levert hij met originele en spectaculaire dansscènes zijn eigen bijdrage aan het genre. Ongetwijfeld de ‘Singing in the Rain’ van de 21 ste eeuw.
Open de website op je computer voor het aanbod van de voorbije schooljaren.