Om alle inhoud te kunnen zien hebt u de actuele versie van Adobe Flash Player nodig.

intro startpagina even voorstellen doelstellingen aanbod prijzen en contact kalender kijkworkshops Leerlijnen Zien is geloven? Tweemaal raak! Wereldoorlog I Horror Film & de wet film & technologie Basiscomponenten Setting Opening Verhaalstructuur Vertelstandpunten Film en realiteit Geluid 2 Beeldcompositie 2 Kleur 2 Camerabeweging 2 Licht 2 Montage 2 regisseurs in de kijker camerabeweging montage geluid kleur licht vertelstandpunten zien is geloven? Hitchcock Hitchcock & Hopper Scorsese Fellini Kubrick Oog op film Regisseurs Op maat? over de basiscomponenten over film en geluid over de start van een film over beeldcompositie over verhaalstructuren over film en kleur over vertelstandpunten over camerabewegingen 

doelstellingen

film

S

tof

“Ons werk als regisseurs en vertellers is afhankelijk van de magie. Van het feit of een kijker weet hoe hij moet kijken. Dat bepaalt of een film blijft leven in de herinnering en het hart van de kijker. Je moet weten hoe je moet kijken." (Guillermo del Toro, filmmaker)

Zowel jongeren als volwassenen worden in het dagelijkse leven overspoeld met stilstaande en bewegende beelden. De gemiddelde tijd die de doorsnee persoon wekelijks spendeert aan kijken staat al lang niet meer in verhouding met de gemiddelde tijd die we besteden aan lezen. Of dat al dan niet een positieve trend is, doet even niet ter zake: het is in de eerste plaats een feit. Ook een feit is dat, ondanks die trend, de kijkvaardigheid een beetje stiefmoederlijk behandeld wordt. Kijken wordt nog al te vaak beschouwd als een eerder passieve bezigheid. Wanneer films en ander beeldmateriaal in de onderwijspraktijk aan bod komen, gebeurt dat meestal thematisch of als illustratie bij de behandelde leerstof. Daar is op zich niets mis mee, maar zelden of nooit vormen de beelden zelf het onderwerp van de analyse. Bovendien is het zo dat een sterkere kennis van de beeldtaal op zich het inhoudelijke oordeel kunnen ondersteunen of in een ander daglicht plaatsen. Het vergroten van die kennis vormt precies de doelstelling van de lessen die FilmStof aanbiedt. Aan de hand van overzichtelijk gestructureerde kijkworkshops wordt in de eerste plaats aandacht geschonken aan het met andere - betere - ogen leren kijken naar bewegende beelden. Met behulp van gevarieerd beeldmateriaal - dat hoofzakelijk put uit iets meer dan een eeuw filmgeschiedenis - ondersteunen we de theorie en de verscheidenheid van de fragmenten toont aan dat de praktijk vaak losstaat van tijd, genre en doelpubliek.