Om alle inhoud te kunnen zien hebt u de actuele versie van Adobe Flash Player nodig.

intro startpagina even voorstellen doelstellingen aanbod prijzen en contact kalender kijkworkshops Leerlijnen Zien is geloven? Tweemaal raak! Wereldoorlog I Horror Film & de wet film & technologie Basiscomponenten Setting Opening Verhaalstructuur Vertelstandpunten Film en realiteit Geluid 2 Beeldcompositie 2 Kleur 2 Camerabeweging 2 Licht 2 Montage 2 regisseurs in de kijker camerabeweging montage geluid kleur licht vertelstandpunten zien is geloven? Hitchcock Hitchcock & Hopper Scorsese Fellini Kubrick Oog op film Regisseurs Op maat? over de basiscomponenten over film en geluid over de start van een film over beeldcompositie over verhaalstructuren over film en kleur over vertelstandpunten over camerabewegingen 

over verhaalstructuren

film

S

tof

Verhalen op maat... ?Over verhaalstructuren binnen de klassieke filmNet zoals een klassieke roman niet uit de losse pols geschreven wordt, is ook het schrijven van een filmscenario geen natte vingerwerk. Dat betekent dat wanneer we klassieke films ontleden, we in staat zijn herkenbare delen en zelfs steeds terugkerende structuren te ontdekken. Scènes, sequenties, acts, zijn dus woorden die deel uitmaken van de vaste terminologie van analytici en scenariogoeroes. Sommige van die theoretici steunen bovendien op één heiligmakend structuurprincipe. Zo zweert iemand als Syd Field bij de 3-actstructuur, ontdekt Kristin Thompson in vaak dezelfde films 4 acts en houdt Ger Beukenkamp het bij het cyclisch conflictmodel. Hoog tijd dus om door de bomen het bos te zoeken en enkele termen en structuurprincipes onder de loep te nemen. Hamvraag daarbij is natuurlijk wat het nut zou kunnen zijn van zulke structuren. Daarnaast gaan we natuurlijk na in hoeverre en op welke manier de kennis van dat alles ons kan helpen bij het ontleden van films in de klas.