Om alle inhoud te kunnen zien hebt u de actuele versie van Adobe Flash Player nodig.

intro startpagina even voorstellen doelstellingen aanbod prijzen en contact kalender kijkworkshops Leerlijnen Zien is geloven? Tweemaal raak! Wereldoorlog I Horror Film & de wet film & technologie Basiscomponenten Setting Opening Verhaalstructuur Vertelstandpunten Film en realiteit Geluid 2 Beeldcompositie 2 Kleur 2 Camerabeweging 2 Licht 2 Montage 2 regisseurs in de kijker camerabeweging montage geluid kleur licht vertelstandpunten zien is geloven? Hitchcock Hitchcock & Hopper Scorsese Fellini Kubrick Oog op film Regisseurs Op maat? over de basiscomponenten over film en geluid over de start van een film over beeldcompositie over verhaalstructuren over film en kleur over vertelstandpunten over camerabewegingen 

over vertelstandpunten

film

S

tof

Hier klikken om de tekst te bewerken

Hier klikken om de tekst te bewerken

Er was eens... een vertellerOver vertelstandpuntenEen belangrijk aspect binnen de literatuurstudie is het onderscheid dat gemaakt kan worden tussen verschillende vertelinstanties. Los van het feit of we hun betekenis altijd exact kunnen verwoorden, mogen we toch wel stellen dat termen als een alwetende, een personele of een ik-verteller ons bekend in de oren klinken.De neiging is vaak groot om, als we op zoek gaan naar vertellende instanties in film, die terminologie simpelweg over te dragen. Maar zo eenvoudig is het niet. In deze sessie gaan we op zoek naar de verteller(s)door te vertrekken van dé eigenheid van het medium film, namelijk het visuele. Daarbij zullen zoals steeds de nodige voorbeelden en eenvoudige werkvormen snel duidelijk maken dat de keuzes van de filmmaker zowel narratief als stilistisch bepalend zullen zijn voor onze kijkervaring en die van onze leerlingen.